Pretty Vacant

Utgivningsår 2007
Författare Phil Strongman
Summering Punkens historia, med inriktning på Sex Pistols

Pretty Vacant bokomslagPhil Strongman som arbetade på Malcolm MacLarens kontor och var bekant med den före detta Sex Pistols-medlemmen Glen Matlock har skrivit Pretty Vacant med undertiteln A History of Punk – eller i svensk översättning Punkens historia. En gång för alla. Den svenska översättningen är gjord av Thomas Engström.

Att Strongman stod i nära förbindelse med flera involverade i den engelska punkrörelsen och var ”på plats” när det begav sig i slutet av 1970-talet är bokens styrka och det medför en närgången genomgång av den tidiga punken.

Som sig bör i en bok om punk finns både ett sociokulturellt och ett musikhistoriskt perspektiv. Strongman visar upp kunskaper på båda områdena.

Fokus ligger, naturligt nog med tanke på författarens specialområde, på punken i England och Sex Pistols i synnerhet. De amerikanska punkbanden är inte bortglömda, men har getts mindre plats.

Strongman tar även flera intressanta omvägar kring pubrocken, glamrocken och proto-punken när han redogör för bakgrunder till punkens uppkomst. Han ägnar också utrymme i bokens andra del åt den så kallade post-punken.

Så länge man är medveten om att det inte handlar om något försök till en fullständig översikt över punkhistorien, är Pretty Vacant en utmärkt bok i de flesta avseenden, både för den som vill introduceras eller låta sig fördjupas i punken.

Alla böcker