Amerikansk punk

skivomslag ramonesRamones var tidig amerikansk punk som bildade skola för den kommmande punken. Förbluffade alla med sin unika garagerock på den legendariska klubben CBGB i New York.
Ramones biografi

new york dolls skivomslagNew York Dolls ett av de främsta och viktigaste proto-punkbanden. Klädde sig som transvestiter, spelade nydande rockmusik och konsumerade större doser av tunga droger.
 New York Dolls biografi

johnny thunders skivomslagJohnny Thunders är en punkikon av samma rang som Sid Vicious och Johnny Rotten. Blev stilbildande för många punkare och spelade med band som New York Dolls och The Heartbreakers.
Johnny Thunders biografi

patti smith skivomslagPatti Smith blev en stjärna i New York efter genombrottet med skivan Horses. Hon utstrålade något som kunde föras över på den uppflammande punken, en kraft av uppror och självständighet.
Patti Smith biografi

daed boys skivomslagDead Boys medlemmar härstammar från Cleveland och några ingick bandet Rocket from the Thombs. Men med Dead Boys skulle de tillhöra den tidiga punkeran och den scen som uppstod i New York.
Dead Boys biografi

Social Distortion skivomslagSocial Distortion har attraherat många med sin blandning av punk, rock och andra musikstilar. Dem blev ett band redan på 1970-talet och fortsätter än idag att ge ut nya livskraftiga album.
Social Distortion biografi

green day skivomslagRancid skulle från början av 90-talet bli ett av de mest intresanta punkbanden. De blandade in ska och reggae och landade i en svängig, vital och aggressiv musik med melodiösa kvaliteter.
Rancid biografi

green day skivomslagGreen Day gav på 90-talet ut Dookie som blev världens mest sålda punkskiva. Med andra genombrottet American Idiot blev de ett världsband som spelade på utsålda arenor runt om i världen.
Green Day biografi

The Dictators skivomslagThe Dictators idelogi var den slappa livsstilen med lördag varje dag i veckan. Deras avvikande livssyn och musikaliska uttryck skulle förebåda punkmusiken under tidigt 70-tal.
The Dictators biografi

The Velvet Underground skivomslagThe Velvet Underground bildades i mitten av 1960-talet av Lou Reed och John Cale och betraktas som en viktig influens för kommande rockmusik inklusive punkens framväxt.
The Velvet Underground biografi

Punkens historia USA - Spotify-lista
20 bästa amerikanska punkalbumen
Fanzines

Punken i USA - kort historik

New York
Embryon till vad som skulle bli en egen musikgenre fanns i hög utsträckning i New York under 1970-talet. Förebilderna som senare har blivit kallade proto-punkband var inte minst The Stooges, MC5 och New York Dolls som alla stod för dissonant, oslipad rockmusik. En brytpunkt blev Ramones blixtsnabba låtar som la grunden till en punkscen på klubbarna CBGB och Max's Kansas City.

Hardcore
En slags andra punkvåg fick fäste kring 1980 och var förmodligen mest tongivande på den amerikanska västkusten. Punken blev nu mer underground med en musikstil som fick beteckningen hardcore. Banden hette bland annat Black Flag och Dead Kennedys, från Los Angeles respektive San Fransisco.

Kommersialisering
De punkband som fick störst uppmärksamhet på 1990-talet var del av en kommersiellt positiv trend som punken genomgick. Som en kontrast mot undergroundscenen som funnits i det tysta under många år fick nu punkband kontrakt med stora bolag och massor av radiotid. Tongivande band var Bad Religion och Green Day. Än mer mainstream framstod till exempel The Offspring och Blink-182, vilka skulle sälja stort till en bred publik fast där punkens tidiga budskap inte längre stod i fokus. Dessa ingick ofta i en av de mer framträdande subgenrerna som uppstod, skate-punk.

Subgenrer
Utöver vad som redan nämnts uppstod i USA ytterligare subgenren. Till exempel brukar The Cramps som bildades redan 1976 och The Meteors ses som pionjärer för psychobilly, en kombination av punk och rockabilly.