Filmer om punk

The Punk Rock Movie filmomslagThe Punk Rock Movie spelades in i London av Don Letts. Dokumentärfilmen består av framträdanden av flera av de band som utgjorde den engelska punkscenen åren 1977-79.
The Punk Rock movie recension

Punk: Attitude filmomslagPunk: Attitude är Don Letts andra dokumentär om punken. Filmen ger ett stort svep över vad som börjar på 1970-talet med band som MC5 och fortgår under 1990-talet med Nirvana.
Punk: Attitude recension

The Decline of Western Civilization filmomslagThe Decline of Western Civilization dokumenterar punkmusiken i Los Angeles vid tiden runt 1980. Många band medverkar, bland dessa är Black Flag, Circle Jerks och Germs.
The Decline of Western Civilization recension

Rough Cut and Ready Dubbed filmomslagRough Cut and Ready Dubbed är en film om punken i England åren 1978-1981. Vi träffar vanliga punkare som intervjuas på gatan samt Jake Burns från Stiff Little Fingers.
Rough Cut and Ready Dubbed recension

End of the Century filmomslagEnd of the Century ger en inblick i punkbandet Ramones. Deras genomslag på punken och de inre stridigheterna med Johnny Ramone som bandets självutnämda överhuvud.
End of the Century recension

The Great Rock And Roll Swindle filmomslagThe Great Rock And Roll Swindle var Malcolm MacLarens projekt i första hand och filmades av Julien Temple 1980 då Sex Pistols hade splittrats och när den var klar var Sid Vicious redan död.
The Great Rock And Roll Swindle recension

xBreaking Glass skildrar det fiktiva bandet Breaking Glass med sångaren Kate och managern Danny. Miljön är ett England kring 1980 där post-punken håller på att ta form.
Breaking Glass recension

Fler filmer som handlar om punk:

Punk In London - tyskt filmteam dokumenterar den tidiga punken i England.
Punk's Not Dead - dokumentär om punken från 80- till och med 00-talet. Från 2007, regisserad av Susan Dynner.
American Hardcore - film från 2006 om amerikansk hardcorepunk på 1980-talet.
Punkrock - Stig Larssons film från 1978 om den svenska punken i Stockholm.
The Filth and the Fury - dokumentär om Sex Pistols. Gjord av Julien Temple, utgiven år 2000.
The Clash: Westway to the World - dokumentär från som berättar historien om The Clash genom bland annat intervjuer med bandmedlemmarna.
Another State of Mind - dokumenterar Social Distortion och Youth Brigade på turné i USA under 1982. Utgiven 1984, släppt på DVD 2007.
Ebba the Movie - film med Ebba Grön från 1982, gjord av Johan Donner.
Punk Revolution NYC - film från 2011 som skildrar protopunken med band som New York Dolls and Suicide.
24 Hour Party People - film av Michael Winterbotttom om punkscenen och acid-eran i Manchester.
Rock 'n' Roll High School - spelfilm av Allan Arkush där bland annat medlemmarna i Ramones medverkar och spelar sig själva.
Sid & Nancy - Gary Oldman spelar Sid Vicious.
The Punk Syndrome - finsk dokumentär från 2012 med bandet Pertti Kurikan Nimipäivät som utgörs av fyra förståndshandikappade musiker.
We Jam Econo: The Story of the Minutemen - ett fascinerande porträtt av trion som utgjorde Minutemen.
The Punk Singer - dokumentär om Katleen Hanna, mest känd som sångare i Bikini Kill och Le Tigre.
Looking for Johnny - brittisk dokumentärfilm om Johnny Thunders från 2014.
The Damned: Don't You Wish That We Were Dead - dokumentär om bandet The Damned.
Danny Says - en film från 2015 om Danny Fields som var högst involverad i den tidiga punken i USA.
Filmage: The Story of Descendents/All - dokumentär som fokuserar på de två amerikanska punkbanden nämnda i titeln och innehåller intervjuer med bland annat Dave Grohl och Brett Gurewitz.
White Riot - dokumentär från 2019 om den brittiska punken och den politiska rörelsen Rock Against Racism på slutet av 1970-talet.
Suburbia (The Wild Side) - spelfilm från 1983 av Penelope Spheeris som skildrar livet för ett antal unga personer som lever ihop efter ha rymt hemifrån.
Out of the Blue - spelfilm av och med Dennis Hopper som anknyter en del till punken.
Punksters & Youngsters - en film om punken på 70-talet i Finland.