Utgivningsår 1981
Regissör Penelope Spheeris
Summering Punken i Los Angeles kring 1980. Medverkar gör bland annat Alice Bag Band, Black Flag, Circle Jerks och Germs.

The Decline of Western Civilization filmomslagKring 1980 spelade band som Black Flag, Circle Jerks och Fear på några klubbar Los Angeles. I filmen The Decline of Western Civilization fångas de tillsammans med deras publik där utlevelserna är våldsamma. Sångarna i band som Black Flag och Circle Jerks sjunger så snabbt att det ibland blir närmast omöjligt att tyda orden och publikens togo dancing (en dans som handlar om att hoppa upp och ner) tycks när som helst vara på väg att eskalera i slagsmål.

Det tycks handla o matt få utlopp för inre aggressioner och det är också en av de saker Penelope Spheeris vill undersöka med sin dokumentär. För att utröna denna frågeställning är kameran verksam i att övervaka både bandet på scen och publiken nedanför.

Punken som aggressiv musikform kan både vara terapi och utlösare. I intervjuver med personer ur publik framgår att våld inte är främmande och man börjar associera till fotbollen och dess huliganer. ”Punks against punks … it’s not what it’s meant to be”, säger någon som inser att skillnaden kan var stor mellan ilska och aggression.

The Decline of Western Civilization
är ärlig och genomtänkt, den är en sådan dokumnetär som inte bara vill sammanfatta utan även aktivt söka efter svar på sina frågor. I intervjuver med banden handlar det om deras drivkraft och val av uttrycksmedel. Svaret på varför Black Flags låtar är så snabba består av något både naturligt och nödvändigt: ”They fast beacuse that’s what gets us off … and they short because that’s how long the inspiration last”.

The Decline of Western Civilization
tar fasta på vad som händer i en subkultur där musiken är underground, vilka det är som samlas – det är tydligt att i en sådan miljö finns det plats för ”freaks”. Det visas upp en del otäcka företeelser som speglar människors upprivna inre eller som när bandet Fear hetsar sin publik till att angripa dem själva.

Vilket förmodligen redan framgått kommer musiken inte gillas av alla, den är esoterisk på många sätt och några band, som Germs exempelvis, är till och med i punkmått mätt väl eftersatta på den speltekniska fronten.

Alla filmer