Arkiv: punknyheter 2011

Asta Kask gör två spelningar i december

Asta Kask kommer än en gång spela för svensk publik, vilket sker den 16 och 17 december på Rockfickan i Hova (ligger i Västergötland nära Mariestad) samt på Oden i Karlskrona.
30 november 2011

Attentat och Tysta Mari spelar i Uddevalla

Attentat och Tysta Mari är två punkband som finns med på affischen för årets upplaga av Uddevallakassetten. Den 3-5 november äger denna festival rum på Mortens Krog i Uddevalla.

Det klassiska göteborgsbandet Attentat spelar på fredag den 4 november och Tysta Mari kvällen efter. Festivalen anordnas av kulturföreningen Uddevallakassetten.
11 oktober 2011

Eskilstuna-bandet WC återförenas

Det svenska punkbandet WC som bildades 1979 och upplöstes 1984 kommer att återuppstå på Josef´s House of Blues i Eskilstuna den 30 september. En ny samlings-CD släpps också i samband med detta.
21 september 2011

Svensk aktuell med roman om Johnny Ramone

Den svenske författaren Bengt Ohlsson har skrivit en roman baserad på Johnny Ramones sista tid i livet. Romanen heter Rekviem for John Cummings och är utgiven på Albert Bonniers Förlag.
28 augusti 2011

Misfits är på gång med ett nytt album

Misfits planerar att släppa ett nytt album i höst, vilket är deras första utgivning av nytt material på tio år. Projektet innebär också en återförening av bandet och det finns dessutom en inplanerad turné.
22 augusti 2011

RännstensOrkestern - intressant svensk punk

RännstensOrkestern är ett ganska okänt svenskt punkband än så länge, men här kan du läsa mer om vilka de är och även lyssna på en av deras senaste låtar.
11 juni 2011

Poly Styrene har avlidit i cancer

Den kvinnliga punkikonen Poly Styrene, mest känd för tiden som frontfigur i X-ray Spex har avlidit på grund av bröstcancer avslöjar engelska The Guardian. Hon blev 53 år. Enligt tidningen dog Styrene den 25 april medan hon fick behandling mot sin cancer. Hon slog i genom som sångare på albumet Germ Free Adolescent, 1978 och släppte så sent som i mars 2011 soloalbumet Generation Indigo.
2 maj 2011

God Save the Queen dyraste vinylskivan

Originalpressningen av Sex Pistols singel God Save the Queen har blivit utsedd till den dyraste vinylskivan någonsin, den värderas till över 80 000 svenska kronor.
27 april 2011

Ny sektion på Punkmusik.nu

Den senaste uppdateringen inrymmer en ny sektion på sidan - "osignade band". Här är det tänkt att lite mindre kända nya band som spelar punkinfluerad musik ska samlas under ett tak.
15 april 2011

Svensk punk på rockfestival i Nyköping

Attentat, Asta Kask och Perkele är svenska punkband som dyker upp till den nystartade rockfestivalen Sjöslaget. Även välkända Sator finns med på listan över band.
2 april 2011

Glen Matlock gör en spelning i Uddevalla

glen matlockEn klassisk personlighet inom punken dyker i mars upp i Sverige och kommer då göra en spelning i Uddevalla med sin grupp The Philistines. Spelningen äger rum den 10 mars. Glen Matlock en gång i tiden bassist och låtskrivare i Sex Pistols har alltså inte lagt av med musiken. Det är kulturföreningen Uddevallakassetten som har ordnat spelningen och den som vill se Matlock med band får söka sig till Mortens Krog på Kungsgatan 17 i Uddevalla.
21 februari 2011

Ramones får Grammy för livsverk

Ramones belönades i dagarna med en Grammy för sin musikkarriär. Trist nog är det bara Tommy Ramone som kan motta statyetten då han är den enda som fortfarande är i livet av de fyra originalmedlemmarna.
17 februari 2011

Social Distortions nya album

omslagSocial Distortion släpper ett nytt album med preliminärt datum den 18 januari. Hard Times and Nursery Rhymes som titeln lyder är det första albumet med nytt material på sju år.
Bandmedlemmarna är dem samma som på föregående skivan Sex, Love and Rock 'n' Roll bortsett från Brent Harding som har tagit över som bassist efter Matt Freeman. Singeln "Machine Gun Blues" gavs ut för nedladdning via iTunes i november.
16 januari 2011

Äldre nyheter