Attentat

Attentat skivomslag Från den tidiga Göteborgspunken är det förmodligen Attentat som idag är det mest namnstarka och minnesvärda bandet. Med den energiska Mats Jönsson svängande med mickstativet på scenen och med Remdos speciella gitarrsound (han hade en Fender Stratocaster försedd med Gibson-mickar) i låtar med vardagsnära texter hade Attentat en egen stil. Att ingen heller tycks vilja glömma dem bevisas av deras flera bejublade comebacker.

I spetsen var och är punkprofilen Mats Jönsson. Det var han som 1978 bildade bandet ihop med Magnus ”Remdo” Rydman och Martin ”Grodan” Fabian. De första månaderna kallade dem sig själva The Frogs, men bytte efter några månader till Attentat som bättre återspeglade ett band som spelade arg punk på svenska.

För att bli en starkare enhet som bland annat lättare skulle få spelningar bildades Garageligen 1978 av Göteborg Sound och Bruset. Strax anslöt sig Attentat med flera band. Garageligan avspeglade den purism som vid den här tiden var vanlig för punken i Göteborg: låtar på engelska accepterades inte och att skicka in demos till skivbolag i aspiration om kontrakt sågs inte med blida ögon.

Attentat valde trots allt att ge ut en singel på egen etikett (RYKKMAN Records). Året var 1979, låten hette ”Ge fan i mej” och var en lika ilsken som formidabel punklåt som låtskrivaren Jönsson riktade mot sin förre detta chef då han jobbat på ett tryckeri i staden.

Attentat gruppbildEfter utgivningen av singeln (som så klart fick vissa av punkpuristerna att visa sitt missnöje) kom Kristian ”Crippa” Odin in i bandet och tog över basen från ”Grodan”. Ett annat medlemsbyte som skedde samma år var att Dag Wetterholm ersattes på trummor av Peter Björklund, blott 14 år. Kulturklimatet i Göteborg vid sena 1970-talet går igen i Attentats tidiga låtar. I tider med varvsnedläggningar och allmän kris i industrin kom kommunens tillgängliga pengar att fördelas selektivt.  ”Operahuset” skrevs som en protest mot det tänkta byggandet av ett sådant i Göteborg. Och i ”Vår musik” konstateras: ”vi ska inte längre få sticka upp” efter att anordnandet av en punkfestival fått avslag från kommunen.

Festivalen ifråga var tänkt att bli en upprepning av föregående års (läs: 1979) festival som framgångsrikt anordnats i Slottsskogen med Göteborgsband som Attentat, Liket Lever och Glo samt gästande band som Ebba Grön.

Texterna under den första tiden var inte alltför sofistikerade, men likväl effektiva i sin rättframhet med utgångspunkten i en vrede över samhällsvillkoren och en nedstämdhet inför vuxenlivets hårda krav. Förutom aversion mot ”elitkulturen” spyddes också galla över andra kommersiella musikgenrer. I andra singeln ”Stila dig inte” får en discjockey sig en duktig känga:

Du e köpt av skivindustrin
Du spelar bolagets låtar med ett flin
Du e mutad att spela ditt discodunk

Attentats tidiga musik var tämligen aggressiv punk medan LP-skivorna som några år senare gavs ut hade ett poppigare tilltal. I CD-häftet till Pilsner, Punk & Poesi skriver Mats Jönsson själv: ”Vad vi ville var att låta som poppunkarna Buzzcocks, med sina ööööh-, ååååh, aaaah-körer”.

I februari 1981 gjorde Attentat inspelningar för radioprogrammet Utspel. De tio låtar som spelades in vid detta tillfälle kallar Jönsson deras ”moraliska första LP”. Den första fysiska LPn Tatuerade Tårar kom några månader därefter. Skivan visar att Attentat tillhörde ett av ganska få svenska punkband som höll för en hel skiva. Det talades tidigare om ”trallpunk” och i Tatuerade tårar har garagesoundet ersatts av ett vidare rockspektrum. I sammanhanget bör nämnas att det är vid denna tid Ebba Grön spelar in sitt tredje popkryddade album och KSMB gör låtar som ”Förord till livet”.

attentat liveTvå år efter Tatuerade tårar kommer Här å nu!. Detta album är lite mer poppigt än föregångaren och innehåller en mindre brassektion i form av saxofon och trumpet. Här finns den sällsamma ”Lasse Liten” och singeln ”Fågel” som blivit en mindre hit dessförinnan.

Året därpå ges tredje LPn ut, I denna stan. Enligt Jönsson själv Attentats främsta skiva och här finns också en av gruppens allra starkaste låtar: ”I denna stan”.

Som så ofta är det ett hårt turnerande som driver ett band mot sin undergång och i början av februari kände Attentat att det var dags att lägga av. Då Mats Jönsson vid denna tid ger sin egen förklaring låter det lite desillusionerat: "Man tröttnar och glider isär. Och så har vi inte blivit de stjärnor vi ville bli. De vanliga orsakerna med andra ord".

Spellusten har dock återkommit och resulterat i comeback efter comeback. 1992 spelades ett ytterligare album in, Nerv och var i annorlunda stuk än det tidigare materialet. Samma år spelades singeln ”Tvärs över tiden” in som kommenterar tider av europaunion och kapitalistisk hets.

Som sig bör har också en del samlingar utkommit, värt att nämna här är Mera Pilsner, Punk & Posei som innehåller många låtar som vid det här laget torde vara svåra att komma över (fler samlingar nämns i diskografin nedan). Jönssons fotbollspassion och GAIS-hjärta har också lett till supporterskivor som Gårdakvarnen mal igen, vilka han gjort utan de övriga i Attentat.

Mats Jönsson har efter tiden med Attentat kunnat höras i Killer och Alias Smith and Jones. Crippa har bland annat spelat med Psychotic Youth och Troublemakers. I början av år 2013 återkom Attentat med ett nytt studioalbum, Fy fan!.

Tatuerade tårar - 1981
Här å nu! - 1983
I denna stan - 1984
Pilsner, punk & poesi - 1991 (samling)
Nerv - 1992
Mera pilsner, punk & poesi - 1998 (samling)
Attentat lever - 2003 (live)
Jag ska inte bli som dom - 2010 (vinyl)
Attentat är bäst - 2010 (samling)
Fy fan! - 2013
Punkhjärta - 2019

Attentat.nu - Officiella hemsida med nyheter om spelningar och skivsläpp, bilder, mp3 och videos samt shop för beställning av skivor, t-shirts med mera.

Gruppbilden ovan är daterad 1982 och bilden från en spelning är av okänt datum, källa: promo material.